Zalety wynikające ze spożywania jajek

Jaja stanowią jeden z podstawowych elementów diety człowieka. Są bogatym źródłem wielu składników odżywczych, z tego też powodu stanowią składnik różnych potraw. Podstawowym składnikiem jajka kurzego jest białko, a także tłuszcz. Zawartego w jajkach tłuszczu nie należy się jednak obawiać, gdyż jego większą część stanowią zdrowe tłuszcze nienasycone. Białko zawarte w jajkach kurzych to białko pełnowartościowe, w którym zawarte są wszystkie aminokwasy. Jajka to także źródło witamin A, D, E, K, B2 oraz B12, a także żelaza, wapnia, magnezu oraz fosforu. Szczególnie wartościowe dla ludzkiego organizmu jest żółtko jajek, które zapobiega odkładaniu się złego cholesterolu w naczyniach krwionośnych. Lekarze pozostają zgodni co do tego, że jajka powinny stanowić stały element diety, należy spożywać je co 2-3 dni.

Jakie jaja wybrać?

Na rynku dostępne są różne rodzaje jajek, m.in. kurze, gęsie, przepiórcze. Najpopularniejsze, także ze względu na cenę, pozostają jajka kurze. Ale także jajka kurze w obrębie swojego rodzaju nie pozostają jednakowe. W sklepach możemy spotkać się z oznaczeniami na jajkach, w postaci czerwonych stempli. Informują one o klasie jajka oraz sposobie chowu kur, od których pochodzą:

  • 0 – jaja z produkcji ekologicznej
  • 1 – jaja z chowu na wolnym wybiegu
  • 2 – jaja z chowu ściółkowego
  • 3 – jaja z chowu klatkowego

W ostatnich latach widoczna jest tendencja producentów do rezygnowania z chowu klatkowego.

Jak przyrządzić jajka?

Sposobów na przyrządzenie jajek jest mnóstwo. Do najczęściej stosowanych w kuchniach przepisów należą jajecznica, jajka sadzone, omlety, jajka w koszulkach oraz jajka na miękko. Te ostatnie mogą sprawić nieco problemów, sprawdźmy więc jak przygotować idealne jajko na miękko.

Jajka na miękko charakteryzują się tym, że posiadają ścięte białko przy zachowaniu lekko płynnego żółtka. Aby osiągnąć ten efekt należy pamiętać o kilku zasadach przy gotowaniu:

  1. Po pierwsze, po wyjęciu jajka z lodówki potrzymaj je chwilę w temperaturze pokojowej. Pod żadnym pozorem nie wkładaj zimnego jaja do wrzątku, gdyż grozi to pęknięciem skorupki i wypłynięciem białka do wody.
  2. Wlej wodę do garnka i doprowadź do wrzenia, a następnie osól. Trzymaj garnek na dosyć silnym ogniu
  3. Ostrożnie włóż lekko ogrzane jajko do wody, za pomocą łyżki stołowej.
  4. Po 4 minutach przebywania jajka we wrzątku, ostrożnie wyjmij je z garnka i przełóż do miseczki z zimną wodą

Zastosowanie się do tych prostych zasad sprawi, że każdego ranka będziesz mógł cieszyć się pysznym i zdrowym posiłkiem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *