Witamina K2 – mało popularna, ale kluczowa dla zdrowia

Większość z nas zna tylko jeden typ witaminy K (witaminę K1), która występuje w zielonych roślinach liściastych. Jednak ogromne znaczenie dla zdrowia, zwłaszcza dla zapobiegania zawałom serca i innym chorobom układu sercowo-naczyniowego, odgrywa witamina K2. Ta witamina przede wszystkim odpowiada za krzepnięcie krwi, jednak to jej nie jedyna rola.

Witamina K2 – jaką pełni funkcję w organizmie?

  • Zapobiega chorobom układu sercowo-naczyniowego

Witamina K2 zapobiega osadzaniu się wapnia w naczyniach krwionośnych, co zmniejsza ryzyko chorób serca i zwapnienia tętnic. Bardziej popularna witamina K1 nie wykazuje takiego działania i jest obojętna dla zmniejszania ryzyka chorób układu krążenia, które są najczęstszą przyczyną śmierci na całym świecie.

  • Zmniejsza ryzyko osteoporozy

Ponieważ witamina K2 odgrywa kluczową rolę w metabolizmie wapnia, zmniejsza tym samym ryzyko osteoporozy, złamań, które dotyczy zwłaszcza kobiet po 50-tce. Japończycy zalecają suplementację witaminą K2 w celu profilaktyki osteoporozy i jej leczenia. Odpowiada za zdrowe kości i zęby, w tym ich mineralizację.

  • Zmniejsza ryzyko niektórych nowotworów

Witamina K2 zmniejsza ryzyko nawrotu raka wątroby, a także zmniejsza ryzyko raka prostaty u mężczyzn (a witamina K1 nie wykazuje takich właściwości);

Witaminę K2 częściowo możemy pozyskać z witaminy K1, to dobra wiadomość, bo tej drugiej jest w pokarmach dziesięć razy więcej, niż niedocenianej witaminy K2. Jednak znacznie lepszym źródłem tego składnika są pokarmy.

Jakie produkty są bogate w witaminę K2?

Witamina K2 występuje w produktach mięsnych i sfermentowanych daniach roślinnych. Witaminę K2 dostarczą nam żółtka jaj oraz produkty mleczne pochodzenia ekologicznego. Witamina K2 znajduje się w produktach mlecznych krów karmionych trawą i w jajach kur z wolnego wybiegu, karmionych tradycyjną paszą. Witamina K2 rozpuszcza się w tłuszczach, dlatego nie znajdziemy jej w chudym mięsie. W produktach roślinnych znajdziemy ją w miso (z fermentowanej soi), a także w dojrzewających serach. Niewielkie ilości tego składnika znajdują się w kiszonej kapuście i kiszonych ogórkach.

Do niedoborów witaminy K2 mogą prowadzić częste antybiotykoterapie, które naruszają florę bakteryjną jelit. Dobrze wchłania się w towarzystwie witaminy D3. Jak rozpoznać, że brakuje nam witaminy K2? Niedoborom towarzyszą krwawienia z dziąseł, trudności z gojeniem się ran i mineralizacją kości. Nadciśnienie również może świadczyć o niedoborze witaminy K. Witaminę K na ogół przyjmujemy w suplementach składających się z witamin: K1, K2, K3.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *