Koktajle białkowe dla sportowców

Czym są koktajle białkowe?

Koktajle białkowe to mix różnorodnych produktów spożywczych dobieranych ze względu na wysoką zawartość białka. Składają się na nie mleko oraz przetwory mleczne lub/oraz gotowe, syntetyczne odżywki białkowe. Dodatkiem do nich mogą być owoce, warzywa oraz produkty zbożowe. Koktajle białkowe są wartościowym źródłem białka, dlatego upodobali sobie taki sposób dostarczania go do  organizmu przede wszystkim sportowcy. To u nich, bezpośrednio po treningu następuje silne zapotrzebowanie na białko, wskutek intensywnych procesów katabolicznych zachodzących w trakcie długotrwałego i wysiłkowego treningu.

Kiedy powinno się spożywać koktajle białkowe?

Wysiłkowy trening sportowy, w pełni profesjonalny może doprowadzić do uszkodzenia tkanek podczas treningu, choćby tkanki mięśniowej. W trakcie intensywnego wysiłku fizycznego następuje rozkład białek ustrojowych, tzw. katabolizm. Koktajle białkowe pite bezpośrednio po zakończeniu treningu naprawiają uszkodzone tkanki i budują nowe. Aby uzupełnić utratę białka w organizmie, jaka nastąpiła w trakcie treningu, należy najlepiej bezpośrednio po nim wypić odpowiednio skomponowany koktajl białkowy. Czas do dwóch godzin po zakończeniu ćwiczeń to okres, gdy organizm przyswaja w sposób najbardziej dla siebie wartościowy wszystkie składniki odżywcze oraz białkowe zawarte w koktajlu.

Teoretycy sportu zalecają, aby po każdym treningu wytrzymałościowym zjeść nawet do 20 g białka. Sprawi ono, że uszkodzone tkanki mięśniowe zostaną naprawione, ułatwią regenerację organizmu przed kolejnym treningiem oraz zbudują masę mięśniową. W przypadku sportowców uprawiających dziedziny siłowe sportu, ich zapotrzebowanie na biało spożywane bezpośrednio po treningu jest wyższe i powinno wynieść nawet do 40g białka. Przede wszystkim ze względu na odbudowę glikogenu i białek w mięśniach.

Co składa się na koktajle białkowe?

Koktajl białkowy spełniający wszystkie warunki regenerujące powinien składać się z  mleka, kefiru, maślanki, jogurtu czy twarogu. Dodatkiem do koktajli mogą być gotowe odżywki białkowe. Taka odżywka białkowa składa się z białka serwatkowego, kazeiny, białka sojowego czy albuminy jaj. W taki sposób dostarczone organizmowi białko jest łatwo przyswajalne, nie zawiera węglowodanów i tłuszczu. Jednak kupując je warto dokładnie przeczytać ich skład, mogą bowiem mocno między sobą się różnić.

Dodatkiem do koktajli białkowych dla sportowców powinny być węglowodany, choćby w postaci płatków owsianych czy musli oraz  miód i owoce. Węglowodany budują wytrzymałość tak ważną podczas treningu oraz spowalniają występowanie zmęczenia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *