Dlaczego warto jeść szpinak?

Szpinak zazwyczaj kojarzony jest z niezbyt przyjemnymi potrawami z okresu dzieciństwa. Warto jest jednak przekonać się do tego warzywa, ponieważ zawiera wiele cennych składników. Co warto wiedzieć o szpinaku i kiedy warto go spożywać?

Kilka słów o szpinaku

Szpinak jest bogaty w wiele witamin i mikroelementów. Zawiera między innymi witaminy:

  • A – odpowiadającą za dobre widzenie w ciemności i stan skóry, wykazuje również działanie przeciwnowotworowe
  • E – przeciwdziałającą procesom starzenia się
  • K – wpływającą na prawidłowe procesy krzepnięcia krwi
  • C – odpowiadającą za odporność organizmu, przeciwdziałającą zakrzepom, wspomagającą dobry stan naczyń krwionośnych

Szpinak powinny spożywać także te osoby, które chcą wzbogacić swoją dietę w jod. Liście szpinaku zawierają sporo żelaza, jednak warto pamiętać, że jest ono słabo przyswajalne przez ludzki organizm. Dlatego też nie należy traktować tej rośliny jako głównego źródła tego ważnego składnika. Jednak, tak jak każda zielenina, może ona wpłynąć korzystnie na proces tworzenia się krwi w organizmie. Dzieje się tak dlatego, ponieważ liście tej rośliny są bogate w chlorofil. Ten zielony barwnik zaś ma podobny skład do ludzkiej hemoglobiny.

Kiedy warto jeść szpinak i jak go przyrządzać?

Tak jak wiele zielonych warzyw, szpinak również wspomaga organizm w procesie detoksykacji. Z tego powodu jest on składnikiem wielu zdrowotnych koktajli. Ze względu na zawartość witaminy C szpinaku lepiej jest nie poddawać obróbce termicznej. W wysokiej temperaturze witamina C rozkłada się, przez co w tak przygotowanym posiłku jest jej bardzo niewiele. Najlepiej zdecydować się na zmiksowany napój. Szpinak warto jeść zwłaszcza w okresie wiosennym, gdy nie ma zbyt wielu warzyw bogatych w witaminy. Jeśli konieczne jest przygotowanie szpinaku na ciepło, warto pamiętać, by nie pozostawiać go zbyt długo na patelni. Wystarczy jedynie zaparzyć szpinak, a dopiero potem dodać do niego masło. Dodatek tłuszczu jest niezbędny, by zapewnić prawidłowe wchłanianie witamin A, E i K.

Kiedy lepiej zrezygnować ze szpinaku?

Szpinak zazwyczaj jest dobrze tolerowanym warzywem i zazwyczaj nie powoduje alergii. Warto jednak pamiętać, że zawiera on sporo kwasu szczawiowego, który jest niewskazany osobom z tak zwaną dną moczanową. Przy tej chorobie należy bowiem unikać produktów, które zawierają tą substancję. Także w przypadku nadwrażliwości żołądka lepiej jest unikać szpinaku. Poza tym jednak jest to roślina bardzo dobrze wpływająca na zdrowie i warto ją spożywać, zwłaszcza w sezonie wiosennym i letnim.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *